General Discussion General discussion about all things car audio, from pioneer, orion, alpine and eclipse.

fuse/wire/distro block question

Old 03-10-2009, 10:30 PM
  #1  
0 Watt CAFz'r
Thread Starter
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
fuse/wire/distro block question

Guys,
I'm gonna do my install this weekend and have one quick question. I'm running JL 500/1 (to push 2 12" 250rms subs)and Phoenix gold octane r 4x75 (rms to push interior Octane R speakers) amps off a 4 gauge wire from the battery (the PG amp is already installed, adding the JL now). Now I was thinking of using a 4 awg input, 2x4 awg output fuse block, but reading up on that knuconceptz website, they said this makes no sense. That you can't have an input wire being smaller than the sum of the outputs, which does kinda make sense to me. So here are my q's:

1. Can I use a 4 in, 2x8 output block instead? Is this ok for the 500/1 amp as long as I keep the 8awg wire short (less than 2 feet?)? Can it be longer, say 3 feet or is 2 feet max?

2. Total MAX (not rms) outputs of these two amps are around 1800 watts max, / 12 v when the car is running is =150 amps in the system and I should use 150a fuses for each amp by my math (& ohms law). Does this sound right? I know the manual for JL says 50 amp fuses should be used, and the phoenix gold amp is 2x30amp fuses, so 110amps should be good by that simple thinking, but I don't remember which is the best way to go? Is 150 too high? I don't want too high of a fuse, or it's kinda pointless.

3. I read that when you're using 4 gauge power wire, I should upgrade the ground wire for the battery? I've seen some posts on this board about the "big 3", is this mandatory for installing this kinda of system or should I just let things be and let it run? I've done smaller installs on my old car, but this is quite a bit more power so I want to do this right.

Thanks for your thoughts/inputs.

Cheers.
digs is offline  
Old 03-11-2009, 01:08 AM
  #2  
Level 3 Supporter
iTrader: (17)
 
Father Yuli's Avatar
 
Join Date: Oct 2000
Posts: 11,606
before poeple start posting saying that you are really lost (which u kinda are ) im gonna go ahead an answer your questions.

150 amp fuse is totally fine.

yes, you should upgrade the battery ground wire. and probably the alternator to battery positive wire as well. upgrading engine block ground is also a good idea.
Father Yuli is offline  
Old 03-11-2009, 08:27 AM
  #3  
0 Watt CAFz'r
Thread Starter
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
lol, I'm not lost at all, I'm just double checking that i'm doing all of the right things. From your reply it sounds like I am.

What about the dist block? 4in to 8out gauge should be ok right?

Thanks!
digs is offline  
Old 03-11-2009, 09:02 AM
  #4  
1000 Watt CAFz'r
iTrader: (1)
 
danyman's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,978
2amps on 1 4gauge wire devided by a distro block. hummm. ditch the distro block and run a second 4gauge wire to the other amp. AND do the big 3
danyman is offline  
Old 03-11-2009, 09:32 AM
  #5  
0 Watt CAFz'r
Thread Starter
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
Hmm really? Most people I've spoken at the shops have said the 4 should be enough. Rather just run a 2 gauge all the way through and use the block, a bit cleaner...Not too keen on running another power wire...

Finding the engine block ground might be difficult, but the other two will be pretty easy.
digs is offline  
Old 03-11-2009, 02:52 PM
  #6  
1000 Watt CAFz'r
iTrader: (1)
 
danyman's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,978
1 2gauge to a distro block seperating to 2 4gauge makes more sense. also finding a ground spot on the block isnt that hard. look for an old existing ground and simply redo it with bigger wire
danyman is offline  
Old 03-11-2009, 02:57 PM
  #7  
0 Watt CAFz'r
Thread Starter
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
Ah yeah I was afraid you'd say that, problem is we already have the 4 gauge installed, would be a pain to run another power wire..ugh.
digs is offline  
Old 03-11-2009, 03:15 PM
  #8  
1000 Watt CAFz'r
iTrader: (1)
 
danyman's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,978
quick question. do you like bass??
danyman is offline  
Old 03-11-2009, 03:50 PM
  #9  
2000 Watt CAFz'r
iTrader: (11)
 
BigRedGuy's Avatar
 
Join Date: Nov 2000
Posts: 2,383
Thumbs up

Originally Posted by digs View Post
Ah yeah I was afraid you'd say that, problem is we already have the 4 gauge installed, would be a pain to run another power wire..ugh.
It will be more of a pain to get everything installed and then discover you should have......

Personally I would run 2ga and a 150Amp ANL fuse for those amps.....the total draw on music may never be a problem, but the overkill theory has always worked for me......it would also free up enough 4ga to do the individual amp lines and under your hood. If you add 4ga to the existing wires you should keep any headlight issues at bay.

HTH
BigRedGuy is offline  
Old 03-11-2009, 03:53 PM
  #10  
0 Watt CAFz'r
Thread Starter
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 20
Dany: Yes we like bass, but want good SQ primarily. Why?

BigRed: I might just test it with the 4 gauge since it's already there and see what happens. You might be right and it could be worthwhile to upgrade it as well. It won't be too hard to install the 2nd amp off the current wire and if there are issues, I'll go ahead and upgrade to 2 guage like you're saying.

If I up to 2 gauge, then I gotta up the ground at 2 as well right?

Anyone know where to buy power wire for a good price (not ebay) in Toronto? I'm doing the install on Sat and need it before then.
digs is offline  

Thread Tools
Search this Thread
Quick Reply: fuse/wire/distro block question


Contact Us - Archive - Advertising - Cookie Policy - Privacy Statement - Terms of Service

© 2019 MH Sub I, LLC dba Internet Brands

We are a participant in the Amazon Services LLC Associates Program, an affiliate advertising program designed to provide a means for us to earn fees by linking to Amazon.com and affiliated sites.